مجله اینترنتی

«جو کیانی»؛ کارآفرین میلیاردر ایرانی در آمریکا که به رقابت با اپل و گارمین فکر می‌کند

«جو کیانی» که در کودکی از ایران به آمریکا مهاجرت کرده بود، حالا با شرکت Masimo Corp به یک میلیاردر تبدیل شده است. شرکت او یکی از برترین سازندگان حسگرهای سنجش اکسیژن خون است که در دوره کرونا اهمیت زیادی پیدا کردند. با این حال، کیانی هنوز برای ورود به دنیای محصولات الکترونیک مصرفی که غول‌های بزرگ دنیای فناوری در آن حاضرند، با چالش‌هایی روبرو است.

کیانی موسس، مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت «مسیمو» است و از طریق همین کمپانی توانسته به جایگاه موفق امروز خود برسد. او با جاه‌طلبی در بازار حسگرهای اکسیژن خون وارد رقابت با شرکت Nellcor شد که اندازه‌اش تقریبا 15 برابر مسیمو است، اما حالا این دو شرکت 90 درصد از بازار را در دست دارند.

مسیمو که مقر اصلی آن در اروین کالیفرنیا قرار دارد، پارسال 1.2 میلیارد دلار درآمد و 223 میلیون دلار سود خالص داشت. قیمت سهام این شرکت از اوایل سال 2020 تا اواخر 2021 حدود 85 درصد رشد پیدا کرد و ارزش بازار این کمپانی را به بیش از 16 میلیارد دلار رساند.

جو کیانی

کیانی 15 فوریه امسال اعلام کرد که بیش از 1 میلیارد دلار از سرمایه‌های شرکت را صرف خرید Sound United می‌کند که یک شرکت محصولات مصرفی صوتی و مالک برندهایی مثل Marantz, Denon, Bowers & Wilkins و Boston Acoustics است. ولی واکنش بازار به این خبر مطلوب نبود و با ریزش 37 درصدی قیمت سهام مسیمو، حدود 5 میلیارد دلار از ارزش بازار کمپانی از بین رفت.

سهامدارانی که ظاهرا موافق مسیر جدید شرکت نیستند

جو کیانی از این اتفاق شوکه شد چون فکر می‌کرد با حمایت سهام‌داران مواجه خواهد شد. با این حال «مایک پولارک»، تحلیلگر شرکت Wolfe Research در بوستون می‌گوید این واکنش قابل پیش‌بینی بود: «در دنیای فناوری‌های پزشکی، تمرکز جواب می‌دهد.» مشکل این نبود که کیانی سرمایه زیادی را صرف خرید Sound United کرده بود، مشکل وال استریت جهت راهبردی حرکت شرکت بود. سهام‌داران درک نمی‌کردند که چرا مسیمو باید از مسیر خود خارج شود و یک کمپانی سازنده هدفون را بخرد.

خرید این شرکت به سرعت سودآوری کمپانی کیانی را پایین می‌آورد. حاشیه سود تجارت لوازم پزشکی مسیمو 65.8 درصد بود. اما در بازار کالاهای الکترونیک مصرفی مثل هدفون‌ها این رقم معمولا 20 درصد است.

این اقدام باعث شد شرکت سرمایه‌گذاری Politan Capital Management حدود 9 درصد از سهام مسیمو را بخرد. فعلا مشخص نیست که برنامه این شرکت برای این سرمایه‌گذاری چه بوده است، ولی آن‌ها در ماه مارس باعث تغییر مدیرعامل شرکت Centene شده بودند.

جو کیانی از زمان عرضه اولیه مسیمو در سال 2007 تاکنون بیش از 500 میلیون دلار از سهام این شرکت را فروخته و هنوز 8.5 درصد از سهام با ارزش تقریبی 650 میلیون دلار را در اختیار دارد. او معتقد است که بازار محصولات پزشکی در آینده بیش از پیش با محصولات الکترونیکی ادغام خواهد شد.

موسس مسیمو

کیانی می‌خواهد Sound United را از یک شرکت تولیدکننده هدفون‌های دور-گوشی فراتر برده و با کمک آن وسایل کمک شنوایی و ایربادهای تقویت صدا بسازد. او می‌گوید مردم از این محصولات استقبال خواهند کرد تا نه تنها به آهنگ‌ها گوش کنند، بلکه وضعیت سلامتی خود (از جمله ضربان قلب و سطح اکسیژن خون) را بررسی نمایند.

او تنها کسی نیست که چنین ایده‌ای را در سر دارد. شرکت گارمین هم ساعت‌هایی می‌فروشد که ضربان قلب، اکسیژن خون و سطح آب بدن را اندازه می‌گیرند. آخرین نسخه‌های اپل واچ هم می‌توانند افزایش یا کاهش قابل توجه ضربان قلب یا ریتم‌های نامنظم قلبی را تشخیص دهند. سونی هم اخیرا اعلام کرده که می‌خواهد وارد بازار ابزارهای کمک شنوایی شود. ولی تفاوت در این‌جاست که این شرکت‌ها غول‌هایی با چندین دهه تجربه در بازار مصرفی هستند.

جو کیانی از ریسک کردن نمی‌ترسد

با این حال، کیانی 57 ساله تاکنون بارها ثابت کرده که می‌توان شرایط را تغییر داد. او در سال 1974 وقتی 9 ساله بود به همراه خانواده‌اش از ایران به آلابامای آمریکا رفت تا پدرش بتواند به تحصیل در رشته‌های مهندسی ادامه دهد. آن‌ها هیچ پولی نداشتند و کل این خانواده چهار نفره تا چند وقت در خانه کوچکی در هانتزویل زندگی می‌کردند.

خانواده کیانی در سال 1977 به سن دیگو رفتند تا پدر جو تحصیل در رشته مدیریت ارشد کسب و کار را دنبال کند. دو سال بعد، وقتی جو 14 ساله و خواهرش 15 ساله بود، پدر و مادرشان برای کار به ایران برگشتند ولی بچه‌ها در آمریکا ماندند. کیانی می‌گوید: «خواهرم تقریبا جای مادرم را گرفت. او سخت‌گیر بود! من باید شب‌ها به موقع به خانه برمی‌گشتم.» جو در سن 15 سالگی از دبیرستان فارغ‌التحصیل شد چون می‌گوید درس‌هایی از ریاضی که در ایران خوانده بود پیشرفته بود و اجازه می‌داد بعضی از مقاطع را رد کند.

جو کیانی
جو کیانی در مجلس سنا

او همان سال به خواهرش در دانشگاه ایالتی سن دیگو پیوست و رشته مهندسی برق را انتخاب کرد. کیانی در عین حال به‌صورت پاره وقت کار می‌کرد. او در نهایت در سال 1987 از دانشگاه فارغ‌التحصیل شد. جو در اواخر دهه 1980 همزمان با کار در شرکت Anthem Electronics، به کار دیگری برای طراحی حسگرهای اکسیژن خون ارزان برای یک استارتاپ مشغول شد.

او با کسب اطلاعات درباره پردازش سیگنال و فیلترهای انطباقی مدعی شد که می‌تواند تعداد خطاهای حسگرهای قبلی را پایین ببرد و دقت آن‌ها را افزایش دهد. ولی با پاسخ منفی مدیران خود روبرو شد. او در نهایت در سال 1989 در سن 24 سالگی با 40 هزار دلار سرمایه رهنی از محل اقامتش تصمیم به تاسیس مسیمو گرفت. جو به مدت دو سال روز و شب و حتی در آخر هفته‌ها در گاراژش در جنوب کالفرنیا روی محصول مسیمو کار کرد و در عین حال شغل روزانه خود را داشت.

او در نهایت با یک معادله ساده توانست پروتوتایپ محصولی را خلق کند که حتی با وجود حرکت بیمار، می‌توانست به دقت غلظت اکسیژن خون او را اندازه‌گیری کند. او پس از ثبت پتنت، با چهار شرکت آمریکایی تماس گرفت تا این فناوری را به آن‌ها ارائه کند، اما به در بسته خورد. اما در آن سوی آب‌ها، در ژاپن و اروپا موفقیت بیشتری داشت.

با این حال، ورود به بازار آمریکا به خاطر قراردادهای انحصاری بیمارستان‌ها با شرکت‌های رقیب هنوز کار سختی بود. در ماه مارس سال 2002 روزنامه نیویورک تایمز صفحه اول خود را به معرفی حسگر اکسیژن خون این شرکت اختصاص داد و اعلام کرد که این کمپانی با وجود فناوری بهتر خود از بازار بیرون گذاشته شده است. کیانی یک ماه بعد به مجلس سنا رفت و مدعی شد که رقیب اصلی آن‌ها یعنی Nellcor باعث شده مسیمو نتواند وارد بازار شود. پس از یک ماه، شرکت Premier با کیانی قرارداد بست و یک سال بعد Novation برای همکاری با مسیمو پیش‌قدم شد.

جو کیانی به نبرد ادامه می‌دهد

کیانی نشان داده که از مبارزه با شرکت‌های بزرگ واهمه‌ای ندارد. او در سال 1999 از Nellcor بابت نقض پتنت شکایت کرد. او 10 سال بعد شکایت مشابهی را علیه Royal Philips به ثبت رساند. این دو شرکت به ترتیب حدود 800 و 300 میلیون دلار به مسیمو غرامت دادند. این شرکت حالا مدعی است که اپل هم پتنت‌های آن‌ها را نقض کرده و اسراری تجاری‌شان را از طریق استخدام مدیر ارشد تجهیزات پزشکی خود به سرقت برده است.

این شرکت حالا می‌خواهد تجارت خود را گسترش دهد. آن‌ها محصولی دارند که می‌تواند به روش غیرتهاجمی هموگلوبین خون را اندازه بگیرد. آن‌ها همچنین شرکت آلمانی TNI را خریده‌اند که دستگاه‌های کمک تنفسی می‌سازد. با این حال، 80 درصد از درآمد مسیمو هنوز از حسگرهای اکسیژن خون به دست می‌آید.

مسیمو تابستان امسال اولین ساعت هوشمند خود را با قیمت 499 دلار معرفی کرد که می‌تواند اکسیژن خون، ضربان قلب، سطح آب بدن و چند فاکتور دیگر را اندازه‌گیری کند. یک بیمارستان در عربستان سعودی به‌صورت آزمایشی استفاده از این دستگاه‌ها را آغاز کرده و اگر این آزمایش موفقیت‌آمیز باشد، قرار است از آن برای 80 هزار بیمار استفاده شود.

آیا یک شرکت فناوری‌های پزشکی می‌تواند به رقابت با برندهایی مثل اپل و گارمین برود؟ تحلیل‌گر شرکت Needham & Co می‌گوید بازار ساعت‌های هوشمند 25 میلیارد دلار می‌ارزد و مسیمو لزوماً سهم اپل را کم نخواهد کرد. این شرکت می‌تواند با تمرکز روی ورزشکاران حرفه‌ای و حتی خوانندگانی که می‌خواهند سطح آب بدن خود را تحت نظر داشته باشند، سهم بازارش را به دست آورد.

جو کیانی می‌گوید: «باور دارم که در دنیای محصولات مصرفی، فناوریِ بهتر پیروز می‌شود. معتقدم هرچه یک محصول مسئولانه‌تر باشد، شانس موفقیتش بیشتر است. و من به این پروژه متعهدم.» ولی اپل و گارمین هم مطمئنا آرام نخواهند نشست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *